Publikationen

 

Introduction to Cognitive Narratology, herausgegeben von Jan Alber und Peter Wenzel

Cover Introduction to Cognitive Narratology Urheberrecht: © WVT

Mit dem Sammelband Introduction to Cognitive Narratology können das ACCELS Center und das Institut für Anglistik, Amerikanistik und Romanistik einen neuen, innovativen Beitrag zur kognitiven Erzähltheorie verzeichnen.

Der Band beinhaltet Kapitel zu unterschiedlichsten Themengebieten der Narratologie und erläutert diese aus der Perspektive der kognitiven Literaturwissenschaft. So enthält diese Einführung Überblicke über u.a. Plot, Erzählsituationen, unzuverlässiges Erzählen sowie eine Einführung in die wichtigsten Konzepte, die zur Erklärung des Leseprozesses und der Rezeption aus kognitionswissenschaftlicher Sicht verwendet werden. Alle Beiträge schließen mit Forschungsfragen und Anregungen für empirische Forschung ab.

Beiträge:

  1. Alber, Jan. "What is Cognitive Narratology?"
  2. Strasen, Sven. "Cognitive Approaches to Narrative -- Mapping the Field"
  3. Vaeßen, Julia. "Characters -- a Cognitive Perspective"
  4. Eckenhoff, Judith, and Kai Tan. "Space"
  5. Schneider, Ralf. "Time and the Experience of Narrative"
  6. de Muijnck, Deborah, Francesca Wessing, Nalin Camur, and Linda Wetzel. "Plot"
  7. Wenzel, Peter. "Narrative Situations"
  8. Jumpertz, Jessica, and Franziska von Meer. "Unreliable Narration from a Cognitive-Narratological Perspective"
  9. Alber, Jan, and Clarissa von Meer. "Cognitive Challenges: Difficult Narratives"

Weitere Informationen zu Introduction to Cognitive Narratology finden Sie hier.

 

Focus on Empirical Approaches to Narrative. Focus Editors: Jan Alber and Sven Strasen

Anglistik - International Journal of English Studies Urheberrecht: © Anglistik - International Journal of English Studies

ACCELS und das Institut für Anglistik, Amerikanistik und Romanistik sind stolz einen wertvollen Beitrag in der Publikationslandschaft verkünden zu dürfen. Prof. Dr. Jan Alber, Lehrstuhl für kognitive Literaturwissenschaft, und apl. Prof Sven Strasen, Lehrstuhl für britische Literaturwissenschaft, erarbeiten als Focus Editoren die neuesten Ausgabe der national und international angesehenen Fachzeitschrift Anglistik. Jahrgang 31, Ausgabe 1 (2020) glänzt mit herausragenden Inhalten, innovativen Fragestellungen und renommierten Beitragenden. Zusätzlich zu der redaktionellen und inhaltlichen Leistung Prof. Alber’s und apl. Prof. Strasen’s tragen Caroline Kutsch und Jessica Jumpertz, wissenschaftliche Mitarbeiterinnen an beiden Lehrstühlen, mit ihrem jeweiligen Artikel zu der inhaltlichen Stärke dieser Sonderausgabe bei.

Ausgabe 1 (2020) fokussiert sich auf empirische Ansätze in der Narrationsforschung und präsentiert neueste Erkenntnisse aus der empirischen und kognitiven Narratologie. Das Journal Anglistik enthält fachwissenschaftliche Aufsätze zum gesamten Spektrum der English Studies, von der Sprach- und Literaturwissenschaft bis hin zur Fachdidaktik. Ein besonderes Anliegen der Zeitschrift ist die Heranführung an innovative Fragestellungen und neue Entwicklungen in den einzelnen Wissenschaftsbereichen des Faches. In konzisen Rezensionen werden wissenschaftliche Neuerscheinungen aus allen Fachgebieten der English Studies vorgestellt.

Anglistik ist das wissenschaftliche Verbandsorgan des Deutschen Anglistenverbandes und erscheint dreimal jährlich (Spring, Summer, Winter). Seit Heft 23.1 (Spring 2012) ist Anglistik kostenfrei als open access online journal verfügbar.

Focus on Empirical Approaches to Narrative. Focus Editors: Jan Alber and Sven Strasen

Beiträge:

Empirical Literary Studies: An Introduction
Jan Alber, Sven Strasen

The Effects of Free Indirect Style in George Eliot's ‘Middlemarch’. A Reader Response Study
Paul Sopcak, Don Kuiken, David S. Miall

“It's Fun Escaping into a Different World and Having Your Own Experiences”: A Qualitative Interview Study on the Dimensions of Experientiality During Reading
Caroline Kutsch

Capturing the Ways We Read: Introducing the Reading Habits Questionnaire
Moniek M. Kuijpers, Shawn Douglas, Don Kuiken

Interpreting (Autistic?) Mind Style: Categorisation and Narrative Interrelation in Reading Group Discussions of ‘The Universe Versus Alex Woods’
Sara Whiteley

Finding Meaning Through Literature: ‘Foregrounding’ as an Emergent Effect
Frank Hakemulder

An Empirical Study of Readers’ Identification with a Narrator
Jessica Jumpertz, Wiebke Tary

Expecting the Unexpected?: Predictive Coding, Pattern Recognition, and Surprise in Narratives
Pia Börgerding, Marie-Christine Benen, Alexander Bergs

Imagining Differently: Relationships between Reading and Gaming Habits, Mental Imagery Construction, and Perspective-Taking When Processing a Fictional Narrative Scene
Andrea Macrae

Feminist Revisions of the Sonnet in the Works of Patience Agbabi and Sophie Hannah
Wieland Schwanebeck

“All Distress is Food-Related”: T. Coraghessan Boyle’s ‘The Road to Wellville’ (1993)
Peter Freese

Reviews
Eva Ulrike Pirker, Noah Riseman, Anja Höing, Uta Woiwod

 

Weitere Publikationen

 

Judith Eckenhoff, M.A.

  • Eckenhoff, Judith and Kai Tan. "Space." Introduction to Cognitive Narratology, edited by Jan Alber and Peter Wenzel. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2021, pp. 65-94.
 

Dipl. Gyml. Caroline Kutsch

  • Alber, Jan, Caroline Kutsch, and Sven Strasen. "Empirical Methods in Literary Studies." Methods of Textual Analysis in Literary Studies: Approaches, Basics, Model Interpretations, edited by Vera Nünning and Ansgar Nünning. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2021, pp. 273-96.
  • Kutsch, Caroline. "'It's Fun Escaping into a Different World and Having Your Own Experiences': A Qualitative Interview Study on the Dimensions of Experientiality During Reading." Focus on Empirical Approaches to Narrative, special issue of Anglistik,vol. 31, no.1, 2020, pp. 31-51.
  • Kutsch, Caroline, and Sven Strasen. “Models of Experientiality: Or, When Russian Formalism Meets Embodied Cognition and Empirical Literary Studies.” Modelle in der Literatur- und Sprachwissenschaft sowie ihrer Didaktik/Models in Literary Studies and Linguistics. Festschrift für Peter Wenzel, edited by Sven Strasen and Julia Vaeßen. Trier: WVT, 2019, pp. 55-80.
 

Jessica Jumpertz, M.A.

  • Jumpertz, Jessica and Franziska von Meer. "Unreliable Narration from a Cognitive-Narratological Perspective." Introduction to Cognitive Narratology, edited by Jan Alber and Peter Wenzel. Trier: Wissenschaftlicher Verlg Trier, 2021, pp. 169-190.
  • Alber, Jan, Jessica Jumpertz, and Axel Mayer. "How Professional Readers Process Unnatural Narrators: An Empirical Perspective." Scientific Study of Literature, vol. 10, no. 2, 2020, pp. 193-214.
 

Prof. Dr. Ralf Schneider

  • Schneider, Ralf. "Potential and Actual Cognitive-Emotional Engagement with Characters: A Response to Michael Whitenton and Bonnie Howe & Eve Sweetser." Cognitive Linguistics and New Testament Narrative: Investigating Methodology through Characterization, special issue of Biblical Interpretation , edited by Jan Rüggemeier and Elizabeth E. Shively, vol. 29, no. 4-5, 2021, pp. 530-550.
  • Schneider, Ralf. "Iconographies of 'Childness' and the Contemporary British Novel: Book Covers, Discourses, and Cultural Models." Anglia, vol. 139, no. 4, 2021, pp. 710-738.
  • Schneider, Ralf. "Time and the Experience of Narrative." Introduction to Cognitive Narratology, edited by Jan Alber and Peter Wenzel. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2021, pp. 95-117.
  • Schneider, Ralf, and Deborah de Muijnck. "Methods of Reception Theory and Cognitive Approaches - From Reception Aesthetics to Cognitive Poetics." Methods of Textual Analysis in Literary Studies: Approaches, Basics, Model Interpretations, edited by Vera Nünning, and Ansgar Nünning. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2021, pp. 251-72.
  • Schneider, Ralf, Marcus Hartner, and Anne Lappert. "Looking for Textual Evidence: Digital Humanities, Middling-Class Morality, and the Eighteenth-Century English Novel." Digital Methods in the Humanities: Challenges, Ideas, Perspectives, edited by Silke Schwand, Bielefeld University Press (Imprint of transcript), 2020, pp. 239-268.
  • Missinne, Lut, Ralf Schneider, and Beatrix Theresa van Dam (eds.) Grundthemen der Literaturwissenschaft: Fiktionalität. Berlin, Boston: de Gruyter, 2020.
  • Schneider, Ralf. "Is there a Future for Neuro-Narratology?" Emerging Vectors of Narratology, edited by John Pier and Philippe Roussin. Berlin, New York: de Gruyter, 2017, pp. 479-497.
  • Schneider, Ralf. "Kognitivistische Narratologie." Grundthemen der Literaturwissenschaft: Erzählen, edited by Martin Huber and Wolf Schmid. Berlin, New York: de Gruyter, 2017, pp. 580-596.
  • Schneider, Ralf. "Interpretationsschemata und Rezeptionsprozess: Anmerkungen zum Interpretieren aus Sicht einer kognitiven Rezeptionstheorie." Literatur interpretieren: Interdisziplinäre Beiträge zur Theorie und Praxis, edited by Jan Borowski, Stefan Descher, Felicitas Ferder, and Philipp David Heine. Münster: Mentis, 2015, pp. 251-276.
  • Schneider, Ralf, and Marcus Hartner. "The Cognitive Theory of Literary Genres Revisited: Cues from Construction Grammar and Conceptual Integration." Linguistics & Literary Studies: Interfaces, Encounters, Transfers, edited by Daniel Jacob and Monika Fludernik. Berlin, New York: de Gruyter, 2014, pp. 383-401.
  • Schneider, Ralf. "The Cognitive Theory of Character Reception: An Updated Proposal." Focus on Reception and Reader Response, special issue of Anglistik, edited by Renate Brosch, vol. 24, no. 2, 2013, pp. 117-134.
  • Schneider, Ralf. "Making Sense: Ziele, Möglichkeiten und Grenzen einer kognitiven Rezeptionstheorie.“ Konstruktionsgeschichten: Narrationsbezogene Ansätze in der Religionsforschung, edited by Gabriela Brahier and Dirk Johannsen. Würzburg: Ergon Verlag, 2013, pp. 37-53.
  • Schneider, Ralf. "New Narrative Dynamics? How the Order of a Text and the Reader’s Cognition and Emotion Create its Meanings." New Narratologies: Recent Developments and New Directions, special issue of Germanisch-Romanische Monatsschrift, edited by Ansgar Nünning, vol. 63, no.1, 2013, pp. 47-67.
  • Schneider, Ralf, and Marcus Hartner (eds). Blending and the Study of Narrative: Approaches and Applications. Berlin, New York: de Gruyter, 2012.
  • Schneider, Ralf. "Blending and the Study of Narrative: An Introduction." Blending and the Study of Narrative. Approaches and Applications, edited by Ralf Schneider and Marcus Hartner. Berlin, New York: de Gruyter, 2012, pp. 1-30.
  • Schneider, Ralf, Jens Eder, and Fotis Jannidis (eds.) Characters in Fictional Worlds: Understanding Imaginary Beings in Literature, Film and Other Media. Berlin, New York: de Gruyter, 2010.
  • Schneider, Ralf, Jens Eder, and Fotis Jannidis. "Understanding Characters in Fictional Worlds: An Introduction." Characters in Fictional Worlds: Understanding Imaginary Beings in Literature, Film and Other Media, edited by Jens Eder, Fotis Jannidis, and Ralf Schneider. Berlin, New York: de Gruyter, 2010, pp. 3-64.
  • Schneider, Ralf. "Methoden Rezeptionstheoretischer und Kognitionswissenschaftlicher Ansätze." Methoden der Literatur- und Kulturwissenschaftlichen Textanalyse, edited by Vera Nünning and Ansgar Nünning. Stuttgart: Metzler, 2010, pp. 91-108.
  • Schneider, Ralf. "Metaphor." Bielefeld Introduction to Applied Linguistics, edited by Stephan Gramley and Vivian Gramley. Bielefeld: Aisthesis, 2008, pp. 243-253.
  • Schneider, Ralf, and Monika Fludernik. "Cognitive Approaches in Literature and Linguistics." Anglistentag 2007 Münster. Proceedings, edited by Klaus Stierstorfer. Trier: WVT, 2008, pp. 181-190. (Section edited: pp. 181-276.)
  • Schneider, Ralf. "Literary Childhoods and the Blending of Conceptual Spaces: Transdifference and the Other in Ourselves." Theorizing Difference and Transdifference, special issue of Journal for the Study of British Cultures, edited by Doris Feldmann, Ina Habermann, and Dunja Mohr, vol. 13, no. 2, 2006, pp. 147-160.
  • Schneider, Ralf. "Emotion and Narrative", "Reader Constructs", "Reader Response Theory", and "Reception Theory". The Routledge Encyclopedia of Narrative Theory, edited by David Herman, Manfred Jahn, and Marie-Laure Ryan. London, New York: Routledge, 2005, pp. 136-137, 483-484, 484-486, 492-493.
  • Schneider, Ralf. "Hypertext Narrative and the Reader: A View from Cognitive Theory." The Cognitive Turn: Papers in Cognitive Literary Studies, special issue of European Journal of English Studies, edited by Michael Toolan and Jean-Jacques Weber, vol. 9, no. 2, 2005, pp. 197-208.
  • Schneider, Ralf, and Craig A. Hamilton. "From Iser to Turner and Beyond: Reception Theory Meets Cognitive Criticism." Style, vol. 36, no. 4, 2002, pp. 640-658.
  • Schneider, Ralf. "Toward a Cognitive Theory of Literary Character: The Dynamics of Mental-Model Construction." Style, vol. 35, no. 4, 2001, pp. 607-640.
  • Schneider, Ralf. Grundriß zur kognitiven Theorie der Figurenrezeption am Beispiel des Viktorianischen Romans. Tübingen: Stauffenburg, 2000.
  • Schneider, Ralf. "Pour une Théorie Cognitive du Personnage Littéraire: La Dynamique de Construction d'un Modèle Mentale." Translated by Aline Jarousse. TLE – Theorie, Littérature, Enseignement, vol. 17, 1999, pp. 87-113.
 

Apl. Prof. Dr. Sven Strasen

  • Strasen, Sven. "Cognitive Approaches to Narrative -- Mapping the Field." Introduction to Cognitive Narratology, edited by Jan Alber and Peter Wenzel. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2021, pp. 21-42.
  • Alber, Jan, Caroline Kutsch, and Sven Strasen. "Empirical Methods in Literary Studies." Methods of Textual Analysis in Literary Studies: Approaches, Basics, Model Interpretations, edited by Vera Nünning and Ansgar Nünning. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2021, pp. 273-96.
  • Strasen, Sven. "Fiktionalität und Leseprozesse." Grundthemen der Literaturwissenschaft: Fiktionalität, edited by Lut Missinne, Ralf Schneider, and Beatrix Theresa van Dam. Berlin, Boston: de Gruyter, 2020, pp. 297-323.
  • Strasen, Sven, and Julia Vaeßen. "A Cognitive and Cultural Reader Response Theory of Character Construction." Style and Response: Minds Media Methods, edited by Alice Bell et al., Benjamins, in print.
  • Kutsch, Caroline, and Sven Strasen. “Models of Experientiality: Or, When Russian Formalism Meets Embodied Cognition and Empirical Literary Studies.” Modelle in der Literatur- und Sprachwissenschaft sowie ihrer Didaktik/Models in Literary Studies and Linguistics, edited by Sven Strasen and Julia Vaeßen. Trier: WVT, 2019, pp. 55-80.
  • Strasen, Sven. "Literaturwissenschaftliche Rezeptionsforschung. Auf dem Weg von der Produkt- zur Prozessästhetik." Der Deutschunterricht, vol. 3, 2017, pp. 19-27.
  • Strasen, Sven. Rezeptionstheorien: Literatur-, Sprach- und Kulturwissenschaftliche Ansätze und Kulturelle Modelle. Trier: WVT, 2008.
 

Kai Tan, M.A.

  • Eckenhoff, Judith and Kai Tan. "Space." Introduction to Cognitive Narratology, edited by Jan Alber and Peter Wenzel. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2021, pp. 65-94.