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Prof. Dr.

Jan Alber

Professor of English Literature and Cognitive Studies

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Jan Alber is Professor of English Literature and Cognitive Studies at RWTH Aachen University (Germany) and Past President of the International Society for the Study of Narrative (ISSN). He is the author of Narrating the Prison (Cambria Press, 2007) and Unnatural Narrative: Impossible Worlds in Fiction and Drama (University of Nebraska Press, 2016). Alber received fellowships and research grants from the British Academy, the German Research Foundation (DFG), and the Humboldt Foundation. In 2013, the German Association of University Teachers of English awarded him the prize for the best Habilitation written between 2011 and 2013. From 2014 to 2016, he worked as Marie-Curie Fellow at the Aarhus Institute of Advanced Studies in Denmark.

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Publications

Books

  • „Nachruf auf Prof. Dr. Reinhard Kamitz“. In: https://philosophie-gewi.uni-graz.at. 2022.
  • „Lockdown, Literalität und Lernerfolg. Ein reflektierter Erfahrungsbericht über die Onlinelehre während der Pandemie“. In: Philosophiedidaktik 4.0? : Chancen und Risiken der digitalen Lehre in der Philosophie / Minkyung Kim, Tobias Gutmann, Sophia Peukert (Hrsg.). Berlin: J. B. Metzler, 2022, 45-62.
  • „The Primacy of Abstract Artefacts“. In: Agency, Norms, Inquiry, and Artifacts: Essays in Honor of Risto Hilpinen / edited by Paul McNamara, Andrew J. I. Jones, Mark. Cham: Springer International Publishing, 2022, 235-246.
  • „Grazer Philosophische Studien“. In: Grazer philosophische Studien. Leiden: Brill Rodopi, 2021.
  • „Fiktionalität und Philosophie/Phänomenologie/Ontologie“. In: Grundthemen der Literaturwissenschaft: Fiktionalität / Lut Missinne, Ralf Schneider, Beatrix von Dam (Hrsg.). Berlin ; Boston: de Gruyter, 2020, 355-379.
  • „Grazer Philosophische Studien“. In: Grazer Philosophische Studien. Leiden: Brill, Rodopi, 2020.
  • „Grazer Philosophische Studien“. In: Grazer Philosophische Studien. Leiden: Brill, Rodopi, 2019.
  • „Routley's Theory of Fictions“. In: Noneist Explorations I : The Sylvan Jungle. - Volume 2 / by Richard Routley, Val Routley; edited by Dominic Hyde. Cham: Springer, 2019, 353-382.
  • „Non-sensory beauty and meaning qualia“. In: Beauty : New Essays in Aesthetics and the Philosophy of Art / Wolfgang Huemer ; Ingrid Vendrell Ferran, editors. München: Philosophia, 2019, 91-122.
  • „Nonexistent Objects“. In: Stanford encyclopedia of philosophy : a publication of the Center for the Study of Language and Information / principal ed.: Edward N. Zalta. Stanford, Calif: The Metaphysics Research Lab, Stanford Univ., 2019.
  • „Werk und Autorschaft : Eine Ontologie der Kunst“. In: KunstPhilosophie 11. Paderborn: mentis, 2019.
  • „Grazer Philosophische Studien“. In: Grazer Philosophische Studien. Leiden: Brill, Rodopi, 2018.
  • „Dispositionalist accounts of aesthetic properties in Austro-German aesthetics“. In: Paradigmi : rivista di critica filosofica. Roma: Franco Angeli, 2017, 71-96.
  • „Der Autor und seine Absichten“. In: Franz Josef Czernin / Thomas Eder (Hg.). München: edition text+kritik, 2017, 172-190.
  • „Meinong, Alexius“. In: Handbook of mereology / Editors: Hans Burkhardt (Founding Editor), Johanna Seibt, Guido Imaguire, Stamatios Gerogiorgakis. München: Philosophia Verlag GmbH, 2017, 345-349.
  • „Bausteine einer Kunstontologie in Ehrenfels’ Ästhetik und Gestalttheorie“. In: Christian von Ehrenfels: Philosophie - Gestalttheorie - Kunst : Österreichische Ideengeschichte im Fin de Siècle / herausgegeben von Ulf Höfer und Jutta Valent. Berlin: de Gruyter, 2017, 101-116.
  • „Grazer Philosophische Studien“. In: Grazer Philosophische Studien. Leiden: Brill, 2017.
  • „Ehrenfels and Brentano“. In: The Routledge handbook of Franz Brentano and the Brentano school / edited by Uriah Kriegel. New York: Routledge, 2017, 283-292.
  • „Grazer Philosophische Studien“. In: Grazer Philosophische Studien. Leiden: Brill, Rodopi, 2016.
  • „Einleitung“. In: Fiktion, Wahrheit, Wirklichkeit : Philosophische Grundlagen der Literaturtheorie / Hrsg. von Maria E. Reicher. Paderborn: Mentis, 2016, 7-20.
  • „Fiktion, Wahrheit, Wirklichkeit : Philosophische Grundlagen der Literaturtheorie“. 2016.
  • „Ästhetische Werte als dispositionale Eigenschaften: 1905-2014“. In: Geschichte - Gesellschaft - Geltung : XXIII. Deutscher Kongress für Philosophie, 28. September-2. Oktober 2014 an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster : Kolloquienbeiträge / herausgegeben von Michael Quante ; unter Mitarbeit von Nadine Mooren und Tanja Uekötter. Hamburg: Felix Meiner Verlag, 2016, 961-974.
  • „What is the object in which copyright can subsist? An ontological analysis“. In: The aesthetics and ethics of copying / edited by Darren Hudson Hick and Reinold Schmücker. London: Bloomsbury Publishing, 2016, 61-79.
  • „Grazer Philosophische Studien“. Leiden [u.a]: Brill, 2015.
  • „Einführung in die philosophische Ästhetik“. Darmstadt: WBG, 2015.
  • „Fiktion, Wahrheit, Wirklichkeit : philosophische Grundlagen der Literaturtheorie / Maria E. Reicher (Hrsg.)“. In: KunstPhilosophie. Paderborn: Mentis, 2010.
  • „Is There a Part of Snow White Instantiated While the Story Is Told? A Novel Artefactualist Theory of Fictitious Objects (Review of: Alberto Voltolini, How Ficta Follow Fiction: A Syncretistic Account of Fictional Entities. Philosophical Studies Series 105. Dordrecht: Springer, 2006“. In: Journal of literary theory. Berlin: de Gruyter, 2008.
  • „Graham Priest: Towards Non-Being. The Logic and Metaphysics of Intentionality. Oxford: Clarendon Press, 2nd ed., 2007“. In: Grazer philosophische Studien. Leiden: Brill, Rodopi, 2008, 255-258.
  • „Strukturalismus versus Kontextualismus in der Ontologie der Kunst“. In: Analysen, Argumente, Ansätze. Beiträge zum 8. Internationalen Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Philosophie in Graz. 2008, 251-259.
  • „Fiktion, Wahrheit und Erkenntnis“. In: Kunst denken. Hrsg. von Alex Burri und Wolfgang Huemer.. Paderborn: Mentis, 2007, 25-45.
  • „Two interpretations of 'According to a story'"“. In: Modes of existence. Papers in ontology and philosophical logic. Ed. by Andrea Bottani und Richard Davies.. Frankfurt/Main: Ontos, 2006, 153-172.
  • „Austrian Aesthetics“. In: The Austrian Contribution to Analytic Philosophy. Ed. by Mark Texter.. London: Routledge, 2006, 293-323.
  • „Alexius von Meinong: Über Gegenstände, Annahmen und Werte“. In: Geschichte der österreichischen Humanwissenschaften, Band 6.2: Philosophie und Religion: Gott, Sein und Sollen. Hrsg. von Karl Achim. Wien: Passagen, 2006, 187-205.
  • „Einleitung“. In: Markt-Wert-Gefühle. Positionen und Perspektiven einer multidisziplinären Wertedebatte. Hrsg. v. Andrea Fruhwirth, Maria Elisabeth Reicher und Peter Wilhelme. Wien: Passagen, 2005, 13-23.
  • „Opening Address“. In: Experience and Analysis. Proceedings of the 27th International Wittgenstein Symposium, ed. by Maria Elisabeth Reicher and Johann Christian Marek. Wien: öbv&hpt, 2005, 11-13.
  • „Preface/Vorwort“. In: Experience and Analysis. Proceedings of the 27th International Wittgenstein Symposium. Wien: öbv&hpt, 2005, 9-10.
  • „Wertgefühle“. In: Markt-Wert-Gefühle. Positionen und Perspektiven einer multidisziplinären Wertedebatte. Wien: Passagen, 2005, 25-40.
  • „Russell, Meinong, and the Problem of Existent Nonexistents“. In: On Denoting: 1905-2005. Ed. by Guido Imaguire and Bernard Linsky. München: Philosophia, 2005, 167-193.
  • „Erfahrung und Analyse : Akten des 27. Internationalen Wittgenstein-Symposiums, 8. bis 14. August 2004, Kirchberg am Wechsel (Österreich) / Hrsg. Maria E. Reicher“. In: Schriftenreihe der Wittgenstein-Gesellschaft / Österreichische Ludwig-Wittgenstein-Gesellschaft 34. Wien: ÖBV & HTP-Verl.Ges., 2005.
  • „Referenz, Quantifikation und ontologische Festlegung“. In: Philosophische Analyse. Frankfurt/M. [u.a.]: Ontos-Verl., 2005.
  • „Markt-Wert-Gefühle. Positionen und Perspektiven einer multidisziplinären Wertedebatte“. Wien: Passagen, 2005.
  • „Dean W. Zimmerman (Hg.): Oxford Studies in Metaphysics. Volume 1. Oxford: Oxford University Press, 2004“. In: Grazer philosophische Studien. Leiden: Brill, Rodopi, 2004, 224-227.
  • „Marginalisierte Vorläufer, Vertreter und Adepten der Erkenntnislogik des Wiener Kreises“. In: Geschichte der österreichischen Humanwissenschaften, Band 6.1. Hrsg. von Karl Achim. Wien: Passagen, 2004, 299-344.
  • „Erfahrung und Analyse. Beiträge des 27. Internationalen Wittgenstein Symposiums/Experience and Analysis. Papers of the 27th International Wittgenstein Symposium“. Kirchberg am Wechsel: Österreichische Ludwig Wittgenstein Gesellschaft, 2004.
  • „"Der Komponist bestimmt seine Symphonie". Interview mit Peter Mahr“. In: Peter Mahr (Hg.), Österreichische Ästhetik. 19 Interviews.. Klagenfurt-Wien: Ritter, 2003, 171-188.
  • „Liliana Albertazzi/Dale Jacquette/Roberto Poli (Hg.): The School of Alexius Meinong. Western Philosophy Series 57, Aldershot et al.: Ashgate, 2001, pp. xi+579“. In: Vienna Circle Institute yearbook. Cham: Springer, 2003, 397-401.
  • „Eine Typenontologie der Kunst“. In: Identität und Existenz. Studien zur Ontologie der Kunst. Hrsg. von Reinold Schmücken. Paderborn: Mentis, 2003, 180-199.
  • „Paraphrases and Ontological Commitment“. In: Abstracts. ECAP 4. Fourth European Congress for Analytic Philosophy. Lund University, Sweden. June 14-18, 2002. 2002.
  • „Alexander Piecha: Die Begründbarkeit ästhetischer Werturteile. Paderborn: Mentis, 2002“. In: Grazer philosophische Studien. Leiden: Brill, Rodopi, 2002, 258-262.
  • „Ontological Commitment and Contextual Semantics“. In: Grazer philosophische Studien. - 63. Leiden: Brill, Rodopi, 2002, 141-155.
  • „Daniel von Wächter: Dinge und Eigenschaften. Versuch zur Ontologie. Neue ontologische Forschung 1. Dettelbach: Roll, 2000, 252 S“. In: Grazer philosophische Studien. 2001, 291-295.
  • „Imagination und Objekt. Die Rolle des Rezipienten bei der Konstituierung des ästhetischen Gegenstandes“. In: Kunstgrenzen. Funktionsräume der Ästhetik in Moderne und Postmoderne. Hrsg. von Alice Bolterauer und Elfriede Wiltschnigg. Wien: Passagen, 2001, 39-52.
  • „Die Grazer Schule der Gegenstandstheorie“. In: Bausteine zur Geschichte der Philosophie an der Universität Graz. Hrsg. von Thomas Binderi. Amsterdam: Rodopi, 2001, 173-207.
  • „Die Logik der Intentionalität. Meinongs Eigenschaftsarten und Mallys duale Kopula“. In: Bausteine zur Geschichte der Philosophie an der Universität Graz. Hrsg. von Thomas Binder. Amsterdam: Rodopi, 2001, 219-234.
  • „Predicable and Non-predicable Universals“. In: Metaphyics in the Post-metaphysical Age. Proceedings of the 22nd International Wittgenstein Symposium 1999. Ed. by Uwe Meixner. Wien: öbv&hpt, 2001, 89-98.
  • „Barry Smith/Herbert Hochberg (Eds.), Austrian Realism. From Aristotelian Roots to the Vienna Circle (Monist, vol. 83, no. 1, 2000)“. In: Vienna Circle Institute yearbook. Dordrecht: Kluwer, 2000, 340-344.
  • „What Is It to Compose a Musical Work?“. In: Grazer philosophische Studien. - 58/59. Leiden: Brill, Rodopi, 2000, 203-221.
  • „Modes of Being and Kinds of Things“. In: Third European Congress of Analytical Philosophy. Maribor 1999. Abstracts of Contributed Papers. Maribor 1999, 199-201.
  • „Reinold Schmücker: Was ist Kunst? Eine Grundlegung. UTB 2030. München: Fink, 1998, 314 S“. In: Conceptus. Berlin: De Gruyter, 1999, 280-289.
  • „Review of: Amie Thomasson: Fiction and Metaphysics. Cambridge: Cambridge University Press, 1999“. In: Grazer philosophische Studien. - 57. Leiden: Brill, Rodopi, 1999, 325-344.
  • „Predicable and Non-predicable Universals“. In: Metaphysics in the Post-metaphysical Age.l Papers of the 22nd International Wittgenstein Symposium, vol. VII (2). Ed. by Uwe Meixner and Peter Simons. Kirchberg am Wechsel 1999, 153-160.
  • „Kunstwerke als "Meinongianische Gegenstände", Prädikationsweisen und die Nuklear-extranuklear-Unterscheidung“. In: Vielfalt und Konvergenz der Philosophie. Vorträge des 5. Kongresses der Österreichischen Gesellschaft für Philosophie. Hrsg. von Winfried Löffler und Edmund Runggaldier.. Wien: Hölder-Pichler-Tempsky, 1999, 269-273.
  • „Works and Realizations“. In: Formal Ontology in Information Systems. Ed. by N. Guarino. Amsterdam [u.a.]: IOS Press, 1998, 121-132.
  • „Die Logik des Nichtseienden (Rezension von Dale Jacquettes Meinongian Logic: The Semantic of Existence and Nonexistence, Berlin: de Gruyter, 1996)“. In: Grazer philosophische Studien. - 54. Leiden: Brill, Rodopi, 1998, 165-196.
  • „Zur Metaphysik der Kunst. Eine logisch-ontologische Untersuchung des Werkbegriffs“. 1998.
  • „Gibt es unvollständige Gegenstände? Unvollständigkeit, Möglichkeit und der Satz vom ausgeschlossenen Dritten bei Meinong“. In: Grazer philosophische Studien. - 50. Leiden: Brill, Rodopi, 1996, 217-232.
  • „Fiktive Gegenstände als abstrakte Individuen“. In: Kjell S. Johannessen/Tore Nordenstam (eds.), Culture and Value. Philosophy and the Cultural Sciences. Papers of the 18th International Wittgenstein Symposium. 1995.

Journal Articles

  • „Dispositionalist accounts of aesthetic properties in Austro-German aesthetics“. In: Paradigmi : rivista di critica filosofica. Roma: Franco Angeli, 2017, 71-96.
  • „Is There a Part of Snow White Instantiated While the Story Is Told? A Novel Artefactualist Theory of Fictitious Objects (Review of: Alberto Voltolini, How Ficta Follow Fiction: A Syncretistic Account of Fictional Entities. Philosophical Studies Series 105. Dordrecht: Springer, 2006“. In: Journal of literary theory. Berlin: de Gruyter, 2008.
  • „Graham Priest: Towards Non-Being. The Logic and Metaphysics of Intentionality. Oxford: Clarendon Press, 2nd ed., 2007“. In: Grazer philosophische Studien. Leiden: Brill, Rodopi, 2008, 255-258.
  • „Strukturalismus versus Kontextualismus in der Ontologie der Kunst“. In: Analysen, Argumente, Ansätze. Beiträge zum 8. Internationalen Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Philosophie in Graz. 2008, 251-259.
  • „Dean W. Zimmerman (Hg.): Oxford Studies in Metaphysics. Volume 1. Oxford: Oxford University Press, 2004“. In: Grazer philosophische Studien. Leiden: Brill, Rodopi, 2004, 224-227.
  • „Liliana Albertazzi/Dale Jacquette/Roberto Poli (Hg.): The School of Alexius Meinong. Western Philosophy Series 57, Aldershot et al.: Ashgate, 2001, pp. xi+579“. In: Vienna Circle Institute yearbook. Cham: Springer, 2003, 397-401.
  • „Paraphrases and Ontological Commitment“. In: Abstracts. ECAP 4. Fourth European Congress for Analytic Philosophy. Lund University, Sweden. June 14-18, 2002. 2002.
  • „Alexander Piecha: Die Begründbarkeit ästhetischer Werturteile. Paderborn: Mentis, 2002“. In: Grazer philosophische Studien. Leiden: Brill, Rodopi, 2002, 258-262.
  • „Negative Facts, Ideal Meanings, and Intentionality“. In: The Southern journal of philosophy. 2002, 181-191.
  • „Daniel von Wächter: Dinge und Eigenschaften. Versuch zur Ontologie. Neue ontologische Forschung 1. Dettelbach: Roll, 2000, 252 S“. In: Grazer philosophische Studien. 2001, 291-295.
  • „Predicable and Non-predicable Universals“. In: Metaphyics in the Post-metaphysical Age. Proceedings of the 22nd International Wittgenstein Symposium 1999. Ed. by Uwe Meixner. Wien: öbv&hpt, 2001, 89-98.
  • „Barry Smith/Herbert Hochberg (Eds.), Austrian Realism. From Aristotelian Roots to the Vienna Circle (Monist, vol. 83, no. 1, 2000)“. In: Vienna Circle Institute yearbook. Dordrecht: Kluwer, 2000, 340-344.
  • „Gibt es Gegenstände, die nicht existieren?“. In: Metaphysica. Berlin: de Gruyter, 2000, 135-162.
  • „Gibt es EINE österreichische Philosophie? Die Denktradition(en) der zentraleuropäischen Moderne. (Bericht über den Workshop des SFB MODERNE anlässlich des 70. Geburtstags von Rudolf Haller, Graz, 28. 5. 1999)“. In: Newsletter Moderne. Graz: Spezialforschungsbereich, 1999, 27-29.
  • „Modes of Being and Kinds of Things“. In: Third European Congress of Analytical Philosophy. Maribor 1999. Abstracts of Contributed Papers. Maribor 1999, 199-201.
  • „Reinold Schmücker: Was ist Kunst? Eine Grundlegung. UTB 2030. München: Fink, 1998, 314 S“. In: Conceptus. Berlin: De Gruyter, 1999, 280-289.
  • „Review of: Amie Thomasson: Fiction and Metaphysics. Cambridge: Cambridge University Press, 1999“. In: Grazer philosophische Studien. - 57. Leiden: Brill, Rodopi, 1999, 325-344.
  • „Predicable and Non-predicable Universals“. In: Metaphysics in the Post-metaphysical Age.l Papers of the 22nd International Wittgenstein Symposium, vol. VII (2). Ed. by Uwe Meixner and Peter Simons. Kirchberg am Wechsel 1999, 153-160.
  • „Kunstwerke als "Meinongianische Gegenstände", Prädikationsweisen und die Nuklear-extranuklear-Unterscheidung“. In: Vielfalt und Konvergenz der Philosophie. Vorträge des 5. Kongresses der Österreichischen Gesellschaft für Philosophie. Hrsg. von Winfried Löffler und Edmund Runggaldier.. Wien: Hölder-Pichler-Tempsky, 1999, 269-273.
  • „Works and Realizations“. In: Formal Ontology in Information Systems. Ed. by N. Guarino. Amsterdam [u.a.]: IOS Press, 1998, 121-132.
  • „Die Logik des Nichtseienden (Rezension von Dale Jacquettes Meinongian Logic: The Semantic of Existence and Nonexistence, Berlin: de Gruyter, 1996)“. In: Grazer philosophische Studien. - 54. Leiden: Brill, Rodopi, 1998, 165-196.
  • „Zur Identität fiktiver Gegenstände. Ein Kommentar zu Amie Thomassen“. In: Conceptus. 1995, 93-116.
  • „Fiktive Gegenstände als abstrakte Individuen“. In: Kjell S. Johannessen/Tore Nordenstam (eds.), Culture and Value. Philosophy and the Cultural Sciences. Papers of the 18th International Wittgenstein Symposium. 1995.

Presentations / Conference Contributions

  • „Ästhetische Gefühle und der Prozess künstlerischer Produktion“. In: Symposium Kartographien der Empfindung. Zwischen Emotion, Gefühl und Affekt in Kunst, Philosophie und Wissenschaft Wien 2008-11-15 - 2008-11-15. 2009.
  • „Strukturalismus versus Kontextualismus in der Ontologie der Kunst“. In: Analysen, Argumente, Ansätze. Beiträge zum 8. Internationalen Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Philosophie in Graz. 2008, 251-259.
  • „Paraphrases and Ontological Commitment“. In: Abstracts. ECAP 4. Fourth European Congress for Analytic Philosophy. Lund University, Sweden. June 14-18, 2002. 2002.
  • „Predicable and Non-predicable Universals“. In: Metaphyics in the Post-metaphysical Age. Proceedings of the 22nd International Wittgenstein Symposium 1999. Ed. by Uwe Meixner. Wien: öbv&hpt, 2001, 89-98.
  • „Modes of Being and Kinds of Things“. In: Third European Congress of Analytical Philosophy. Maribor 1999. Abstracts of Contributed Papers. Maribor 1999, 199-201.
  • „Predicable and Non-predicable Universals“. In: Metaphysics in the Post-metaphysical Age.l Papers of the 22nd International Wittgenstein Symposium, vol. VII (2). Ed. by Uwe Meixner and Peter Simons. Kirchberg am Wechsel 1999, 153-160.
  • „Kunstwerke als "Meinongianische Gegenstände", Prädikationsweisen und die Nuklear-extranuklear-Unterscheidung“. In: Vielfalt und Konvergenz der Philosophie. Vorträge des 5. Kongresses der Österreichischen Gesellschaft für Philosophie. Hrsg. von Winfried Löffler und Edmund Runggaldier.. Wien: Hölder-Pichler-Tempsky, 1999, 269-273.
  • „Works and Realizations“. In: Formal Ontology in Information Systems. Ed. by N. Guarino. Amsterdam [u.a.]: IOS Press, 1998, 121-132.
  • „Fiktive Gegenstände als abstrakte Individuen“. In: Kjell S. Johannessen/Tore Nordenstam (eds.), Culture and Value. Philosophy and the Cultural Sciences. Papers of the 18th International Wittgenstein Symposium. 1995.

Theses

  • „Kontingente Abstrakte. Zur Ontologie und Logik fiktiver Gegenstände“. 1995.

Other Resources

  • „Nachruf auf Prof. Dr. Reinhard Kamitz“. In: https://philosophie-gewi.uni-graz.at. 2022.
  • „Lässt sich über Geschmack streiten?“. In: Philosophie indebate / Philosophie indebate. Hannover: Stiftung Forschungsinstitut für Philosophie Hannover, 2015.
  • „Paraphrases and Ontological Commitment“. In: Abstracts. ECAP 4. Fourth European Congress for Analytic Philosophy. Lund University, Sweden. June 14-18, 2002. 2002.
  • „Modes of Being and Kinds of Things“. In: Third European Congress of Analytical Philosophy. Maribor 1999. Abstracts of Contributed Papers. Maribor 1999, 199-201.
  • „Can't a Musical Work Be Composed Twice?“. 1998.